جستجو برای:
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • دوره‌ها
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
ورود
[suncode_otp_login_form]
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
عضویت
[suncode_otp_registration_form]

داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

  • صفحه اصلی
  • دوره‌ها
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0
شروع کنید

وبلاگ

لنکیک > وبلاگ > جالب و کوتاه > تفاوت Learning و Acquisition در یادگیری زبان انگلیسی | آموزش و پژوهش 2024

تفاوت Learning و Acquisition در یادگیری زبان انگلیسی | آموزش و پژوهش 2024

30 شهریور 1404
جالب و کوتاه

 

تفاوت Learning و Acquisition در یادگیری زبان انگلیسی:
نگاهی عمیق به آخرین پژوهش‌ها و کاربردهای عملی (۲۰۲۳–۲۰۲۴)

۱. مقدمه: چرا این بحث هنوز مهم است؟

امروزه، آموزش زبان انگلیسی به دغدغه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تبدیل شده است؛ از کودکانی که در مدارس دو زبانه تحصیل می‌کنند تا مدیران عامل شرکت‌های بین‌المللی، و حتی پیک‌های موتوری که به‌دنبال ارتقای موقعیت شغلی یا مهاجرت هستند!
در این مسیر، هر کسی کمابیش با عبارت‌های «learning» و «acquisition» روبه‌رو شده است؛ مفاهیمی که از دهه ۱۹۸۰ توسط استیون کراشن وارد ادبیات زبان‌شناسی شد و هنوز یکی از مناقشه‌برانگیزترین بخش‌های آموزش زبان محسوب می‌شود.

در سطح عام، بسیاری تصور می‌کنند یادگیری زبان یعنی حفظ گرامر و لغات، یا دیدن فیلم و گوش دادن به پادکست. اما آیا مسیر یادگیری هر فردی یکسان است؟ تفاوت‌های مغزی، ذهنی، محیطی، و حتی انگیزشی ما تا چه حد تأثیرگذار است؟ آیا می‌توان یک روش کلی برای همه تجویز کرد؟
پاسخ این پرسش‌ها، راه را برای ورود به دنیای «یادگیری» و «فراگیری» هموار می‌کند.

۲. تعریف دو مدل اصلی: Learning و Acquisition

**Learning** در زبان‌آموزی، به معنای فراگیری آگاهانه و سازمان‌دهی شده زبان است. یعنی هر روشی که با تمرکز بر قواعد، تمرین‌های گرامری، لیست لغات، و حل تمرین انجام می‌شود. این مدل معمولاً در کلاس‌های درس و با استفاده از کتاب‌های آموزشی دنبال می‌شود.

**Acquisition** اما فرآیندی ناخودآگاه است که هنگام قرار گرفتن فرد در شرایط طبیعی و واقعی زبان اتفاق می‌افتد. مثلا کودکی که با شنیدن صحبت‌های والدین و اطرافیان، زبان مادری را بدون آگاهی از قواعد یاد می‌گیرد. حتی بزرگسالی که با مهاجرت یا معاشرت با انگلیسی‌زبانان، بدون نشستن بر سر کلاس، آرام‌آرام زبان را فرا می‌گیرد هم نمونه‌ای از این مدل است.

**نگاه تاریخی ـ زبان‌شناسی:**
مفهوم learning/acquisition از تئوری معروف «Input Hypothesis» کراشن (۱۹۸۲) نشأت می‌گیرد که بر نقش ورودی comprehensible input تأکید دارد:
– ورودی باید قابل فهم باشد ولی اندکی فراتر از سطح کنونی فرد باشد (i+1).
در سال‌های بعد، دانشمندان حوزه روانشناسی شناختی این مدل را با داده‌های عصبی ـ تحولی ترکیب کردند و نقش محیط، انگیزه، و ساختار مغزی را نیز افزودند.

۳. مرور مهم‌ترین پژوهش‌ها در سال‌های اخیر

الف) پژوهش دانشگاه Georgetown، ۲۰۲۳
در مطالعه‌ای به سرپرستی دکتر **Michael Ullman**، شرکت‌کنندگان در دو گروه زبان را فرا گرفتند:
– گروه اول صرفاً با تمرین‌های دستور زبان
– گروه دوم با ترکیب فیلم، بازی، و گفتگوهای طبیعی

اسکن‌های fMRI نشان داد که گروه دوم فعالیت عصبی گسترده‌تر و همبسته‌تری بین نواحی مرتبط با زبان (Broca/Wernicke) دارند. آن‌ها در تولید جملات صحیح و فهم شنیداری،
به طور متوسط ۲۴٪ سریع‌تر و با دقت بیشتر عمل کردند. محققان نتیجه گرفتند که **محیط‌های ترکیبی، حافظه عصبی زبان را تقویت می‌کند**.

ب) پژوهش دانشگاه Cambridge، ۲۰۲۴
در پژوهشی دیگر، هر دو مدل آموزش با تاکید بر تعامل اجتماعی و ساختار کلاسیک بررسی شد. نتیجه اصلی:
– زبان‌آموزانی که همزمان از ورودی طبیعی و تمرین ساختارمند بهره بردند،
در آزمون‌های درک مطلب، تولید شفاهی و نگارش، عملکرد بهتری داشتند.
این افراد حتی در محیط‌های واقعی ـ کاری، کمتر دچار اضطراب ارتباطی شدند.

ج) مقاله Applied Linguistics Journal، ۲۰۲۳
در این مقاله، کاربرد ترکیبی منابع دیجیتال (فیلم، پادکست، اپلیکیشن) و تمرین‌های کلاسیک بررسی شد.
نتیجه جالب: فراگیری ناخودآگاه لغات فعال و اصطلاحات ـ اصطلاحاً “chunk learning” – سریع‌تر اتفاق می‌افتد و حافظه بلندمدت تقویت می‌شود؛ در حالی‌که دانش گرامری صرفاً مبتنی‌بر آموزش کلاسیک،
در برخی زبان‌آموزان به مرور زمان فراموش می‌شود.

د) مرور سیستماتیک اسناد Springer، ۲۰۲۳–۲۰۲۴
بررسی ۱۲۰ مقاله دانشگاهی نشان داد که:
– **Acquisition** نقش کلیدی در تقویت مهارت شنیداری دارد.
– **Learning** عمق فهم ساختارها و نوشتار صحیح را تضمین می‌کند.
– **ترکیب این دو رویکرد** منجر به رشد پایدار و رفع اضطراب زبانی خواهد شد.

۴. مکانیسم‌های عصبی ـ شناختی

اسکن مغزی در حین یادگیری زبان نشان داده است که
– **یادگیری آگاهانه گرامر، ناحیه prefrontal cortex را بیشتر فعال می‌کند**؛ یعنی همان بخش مربوط به استدلال، تصمیم‌گیری و حافظه کاری.
– **فراگیری ناخودآگاه (acquisition)، بخش‌هایی از مغز را درگیر می‌کند که به حافظه ضمنی و تعاملات اجتماعی مربوط هستند (hippocampus و occipital lobe).**

طبق نتایج Ullman et al. (2023)، زبان‌آموزانی که در محیط‌های واقعی زبانی قرار گرفتند، شبکه‌های عصبی مرتبط با “automaticity” را تقویت کردند؛
یعنی زبان برایشان مانند مهارت رانندگی یا دوچرخه‌سواری “خودکار” می‌شود و دیگر دچار اضطراب یا توقف ذهنی در مکالمه نمی‌شوند.

۵. تحلیل انتقادی مدل‌ها و چالش‌های رایج

**انتقاد رایج:**
برخی منتقدان باور دارند که مدل acquisition بیشتر به کودکان و مهاجران اختصاص دارد،
در حالی‌که بزرگسالان و زبان‌آموزان غیرمهاجر باید به یادگیری آگاهانه تکیه کنند.

اما اسناد جدید نشان داده که بزرگسالان هم می‌توانند بخش‌هایی از زبان را به سبک «ناخودآگاه» فرا بگیرند؛ فقط کافی‌ست محیط مناسبی ایجاد شود (مثلاً گفتگوهای واقعی، تماشای فیلم، کارگروه‌های بحث).

**چالش عملی:**
در بیشتر مدارس و موسسات زبان،
تمرکز نادیده گرفتن acquisition موجب کند شدن رشد مهارت‌های شنیداری و مکالمه، و بالعکس تمرکز بیش از حد بر فراگیری صرف، باعث ضعف در ساختار و نگارش رسمی می‌شود.

۶. تجربه زبان‌آموزان در دنیای واقعی

حتماً دیده‌اید که فردی سال‌ها کلاس زبان رفته ولی نمی‌تواند راحت مکالمه کند؛ یا نوجوانی که فقط با بازی و فیلم انگلیسی، به‌راحتی صحبت می‌کند اما در نوشتار دچار ضعف است.

مطالعات موردی موسسه **EF International** نشان داده:
– زبان‌آموزانی که روزی دست‌کم ۳۰ دقیقه ورودی طبیعی (فیلم، سریال، پادکست) و ۳۰ دقیقه تمرین ساختارمند دارند،
در آزمون‌های بین‌المللی (IELTS, TOEFL)، بالاترین سطح رشد همزمان مکالمه و نوشتار را کسب می‌کنند.

۷. پیامدهای عملی برای معلمان، والدین و زبان‌آموزان

– **معلمان:**
برنامه آموزشی خود را با ترکیب تمرین‌های ساختاری و اخبار، فیلم و گفتگوهای واقعی تدوین کنید. حتی پروژه‌های گروهی یا ایفای نقش (Role Play) را جایگزین برخی تمرین‌های سنتی کنید.

– **والدین:**
فضایی ایجاد کنید که کودک یا نوجوان درگیر محیط واقعی زبان شود؛ مثلاً با دوستان یا مربیان انگلیسی‌زبان معاشرت کند، یا ویدیوهای واقعی تماشا کند.

– **زبان‌آموزان:**
خودتان را محدود به کتاب و تمرین نکنید. تا حد امکان از منابع واقعی بهره بگیرید:
– تماشای فیلم و سریال با زیرنویس انگلیسی
– گوش دادن به پادکست
– شرکت در کلوپ‌های گفتگو آنلاین
– انجام بازی‌های نقش ـ آفرینی

۸. جمع‌بندی و پیشنهاد نهایی

تحقیقات جدید نشان می‌دهند دوران جداسازی افراطی Learning و Acquisition به پایان رسیده است؛
مدل‌های موفق در آموزش زبان دوم، به بهترین شکل هر دو مسیر را ترکیب می‌کنند.
با این پویایی، زبان‌آموز نه تنها دانش ساختاری عمیق‌تری پیدا می‌کند، بلکه مکالمه و درک واقعی نیز برایش آسان‌تر و بدون استرس می‌شود.

۹. منابع پژوهشی و مقالات پیشنهادی

– Michael T. Ullman et al. (2023), Georgetown University, “Neural Systems Supporting the Learning and Use of Language.”
– Cambridge University (2024), “Integrated Approaches in Language Learning: Classroom and Beyond.”
– Applied Linguistics Journal (2023), “Anxiety Reduction through Contextual Language Acquisition.”
– EF International Language Centers (2023), “Mixed-Method Learning Outcomes in English Language Acquisition.”
– Springer Reviews in Psychology & Education (2023–2024).


 

برچسب ها: language learningآموزش زبان انگلیسیآموزش گرامر زبانفراگیری زبانکلاس آنلاینکلاس آنلاین انگلیسییادگیری زبانیادگیری زبان برای بزرگسالان
قبلی  اهمیت یادگیری زبان انگلیسی در مشاغل مهندسی
بعدی ???? تفاوت یادگیری زبان دوم بین کودکان و بزرگسالان — نگاهی بر یافته‌های علمی تازه

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • آموزشی
  • بدون دسته بندی
  • جالب و کوتاه

انگلیسی یک قطعه از کیکه!
دسترسی سریع
  • خانه
  • دوره ها
  • وبلاگ
  • تماس با ما
  • 09224633092
نمادها
© 1401. مرکز تألیف و نشر بسته های آموزش زبان انگلیسی لنکیک - طراحی تهران سرور
    دسته بندی دوره ها
    دوره های من
    دسته بندی دوره ها

    تعیین سطح

    • 1 دوره

    General English

    • 1 دوره
    دوره های من
    برای مشاهده خریدهای خود باید وارد حساب کاربری خود شوید
    Instagram Telegram